Groen doen

Vernieuwende initiatieven van ondernemers en start-ups om de wereld beter achter te laten

Getatoeëerde groenten

De overdaad aan plastic is een van de grootste ergernissen in supermarkten. Van stickers op fruit tot avocado’s in bakjes en plastic om komkommers. Het goede nieuws: de meeste supermarkten zijn bezig hun plasticberg te verkleinen. Een van de slimme oplossingen is het laserbranden van etiketten op producten als gember, courgette en flespompoen. Eosta uit Waddinxveen was het eerste bedrijf in Europa dat deze techniek gebruikt. In totaal zijn hiermee tot nu toe al 24 miljoen plasticverpakkingen en fruitstickers bespaard. En er zijn meer ideeën. Zo is Albert Heijn begonnen met een proef met een plasticvrije groente- en fruitafdeling. Daarbij staan niet-verpakte groenten continu onder ‘droge mist’ (een verfijnde verneveling van water) om de versheid te bewaren. Dit past in het streven van de supermarkt om het verpakkingsmateriaal in de winkels terug te dringen met vijfentwintig procent in 2025. Supermarktketen Plus is gestopt met het gebruik van de zwarte kunststof verpakkingen voor aardappelen, groente, fruit en vleeswaren. Het plastic wegwerpservies is bovendien vorig jaar vervangen door herbruikbare varianten. Overigens heeft plastic om sommige verse producten ook voordelen. Bij supermarkt Hoogvliet hebben ze getest dat verpakte paprika's vier à vijf dagen langer goed blijven. En dat is weer gunstig als het gaat om voedselverspilling.

De groene kerk

In het Friese Reduzum-Ideard, vlakbij Leeuwarden, hoor je steeds minder weidevogels zoals de leeuwerik en grutto zingen. De intensieve landbouw heeft de vogels verjaagd, maar daarin komt nu hopelijk verandering. De hervormde gemeente van het dorpje geeft boeren geld voor groene projecten die weidevogels weer het weiland in moeten lokken. Duurzame initiatieven stimuleren hoort volgens dominee Liesbet Geijlvoet bij de rol van de kerk: ‘In een goede verhouding staan met de natuur, daar willen we naartoe. Voor de aarde zorgen hoort daarbij.’

Plastival

Festivals zorgen voor bergen afval. Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven die verantwoord plasticgebruik op evenementen stimuleren. Wesley van Nieuwenhuizen studeerde in 2016 af aan de Design Academy met zijn project Plastival. Hij ontwierp een mobiel mini-recyclefabriekje waarmee hij van plastic afval op festivals en stranden bijvoorbeeld slippers en sleutelhangers maakt. In de zomer trekt hij langs muziekfestivals en buiten het seizoen is hij met zijn Plastival te gast op scholen.

Designers brengen mens en natuur samen

‘De natuur staat onder druk door menselijk handelen en de impact van onze levensstijl is groot,’ zegt Hans Gubbels, directeur van het Cube design museum in Kerkrade. ‘De mens heeft er dringend behoefte aan om deze trend te keren.’ Deze gedachte vormt de basis van de tentoonstelling Nature. Daarin tonen 62 internationale designers hoopgevende projecten die mens en natuur samenbrengen. Alles draait om nieuwe inzichten die onmisbaar zijn voor het leefbaar houden van de aarde. Nature is tot en met 19 januari 2020 gelijktijdig te zien in Kerkrade en New York.

Groen goud maken

In 2012 liet de bekroonde Tegenlicht-documentaire Groen Goud zien hoe filmmaker en ecoloog John D. Liu zich inzet om de aarde te vergroenen. Twee jaar later volgde nog een film over Liu’s visie op biodiversiteit en ecologisch herstel. De vele enthousiaste reacties van kijkers brachten hem op het idee van Ecosystem Restoration Camps. Hij initieert ecologische campings waar iedereen kan bijdragen aan het herstel van lokale ecosystemen. Het eerste project is in een verwoestijnd deel van Spanje, La Junquera, in de provincie Murcia. Vrijwilligers uit de hele wereld werken hier aan het herstel van vijf hectare uitgeputte landbouwgrond. Sinds dit jaar is er ook een kamp in Mexico.

Wil je zelf de handen uit de mouwen steken?
Kijk dan op www.ecosystemrestorationcamps.org.

Vrolijk activisme

Als The Happy Activist post reclameman Matthijs Jaspers dagelijks veelbekeken video’s over maatschappelijke onderwerpen, van gezondheid tot milieu en inclusiviteit. De rode lijn: het gaat altijd om acties waar je blij van wordt. ‘Ik krijg dagelijks berichtjes van mensen die The Happy Activist een geweldig initiatief vinden en die ook echt iets zijn gaan doen’, zegt Matthijs. ‘Ik wil niet alleen enthousiasmeren, maar ook faciliteren.’ Kijk op www.thehappyactivist.org of volg The Happy Activist op LinkedIn of Facebook.

Lees verder in het digitale magazine

Groene vingers
Groene vingers
Hou je van tuinieren, dan hou je meestal ook van de natuur. Toch zijn mensen met groene vingers niet altijd groen bezig.
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave
De voetafdruk van....
De voetafdruk van....
Hoe scoort NOS Journaal-presentator Simone Weimans op de vier thema’s die samen haar ecologische voetafdruk bepalen?