Groen Doen
Vernieuwende ideeën en initiatieven om de wereld beter achter te laten
Tekst: Elena van Doorn
Plastic vangen op de Middellandse Zee
Het begint allemaal als Ed en Joke Pronk aan het zeilen zijn op de Middellandse Zee. Ze treffen een schildpad in nood aan, verstrikt in een canvaszak. Ze weten hem aan boord te krijgen en te bevrijden. Na deze ervaring willen Ed en Joke niet meer wegkijken. Ze laten een catamaran met een opruimsysteem bouwen en inmiddels hebben ze daarmee vele tienduizenden stukken plastic uit de Middellandse Zee gevist. Daarnaast maken ze kinderkleding van duurzaam katoen. Van elk verkocht item gaat vijf euro naar hun iBi Foundation, waarmee Ed en Joke zich inzetten voor schonere oceanen rondom Ibiza en de Balearen.
Foto © Edwin Smulders
Zero waste Zuidoost
In Amsterdam-Zuidoost wordt veel minder gerecycled dan in de rest van de stad. Dat willen de lokale ondernemers Richard Severin en Jacintha Curwen veranderen. Ze begonnen RecyQ, een zerowasteplatform om afvalscheiding en circulariteit in de wijk te bevorderen. Om recycling makkelijker te maken, kregen bewoners speciale afvalbakken voor glas, papier en plastic. Ook kwamen er wormenhotels voor gft-afval. Wie meedoet, kan CO2-tokens sparen. Die kunnen in de wijk worden uitgegeven om de lokale economie te stimuleren. Meer weten over dit duurzame initiatief? Lees alles op recyQ.com.
Fris van de fruitslager
De zelfverklaarde ‘fruitslagers’ van de Utrechtse start-up Roze Bunker maken bijzondere limonades van vers fruit en verse kruiden. Behalve een lekker alternatief voor de bekende frisdranken zijn de siropen van Roze Bunker ook een stuk duurzamer. Je lengt ze namelijk thuis aan met kraanwater, waardoor je onnodig verplaatsen van water voorkomt. Verder proberen de mannen van Roze Bunker zo veel mogelijk lokaal en circulair te werken. Zo maakt het bedrijf Rebottled van hun gebruikte flessen nieuwe drinkglazen. En binnenkort kunnen ze de vlierbloesem uit hun eigen voedselbos plukken. De stekjes zijn al geplant! Meer weten? Kijk op rozebunker.nl.
Droomsafari’s
Wilde dieren in het echt zien is voor veel mensen een droom. Maar helaas kunnen safari’s ook veel schade toebrengen aan de natuur. Tien jaar geleden besloot All for Nature Travel om wildlife-reizen te organiseren die juist bijdragen aan de bescherming van natuur en cultuur. Als gast verblijf je in kleinschalige en milieuvriendelijke lodges, waarvan de lokale bevolking profiteert. En een deel van de opbrengsten gaat naar natuurbeschermingsorganisaties als het Wereld Natuur Fonds. "Zodra je investeert in de lokale gemeenschap, nemen stroperij en conflicten met wilde dieren af", aldus Annemiek van Gijn van All for Nature Travel. "Alleen dan blijven safaribestemmingen de moeite waard." Meer info op allfornature.nl
Makkelijk je waterfles bijvullen
Steeds meer mensen gebruiken een herbruikbare waterfles. Fijn, want zo ga je plastic afval tegen. Maar wat als je water ineens op is? Met de app van Refill My Bottle vind je snel een waterpunt bij jou in de buurt. Ideaal voor onderweg en op reis in het buitenland. Refill My Bottle is gratis te downloaden in de Apple App Store en de Google Play Store.
Eten uit het bos
In een voedselbos vind je relatief veel eetbare planten. In Nederland wordt op meerdere plekken geëxperimenteerd om te kijken of voedselbossen een aanvulling kunnen zijn op de intensieve landbouw. "Het idee is dat je de natuur haar gang laat gaan", vertelt Marc Buiter van Stichting Voedselbosbouw Nederland. "Onkruid mag blijven staan, er wordt niet bemest en er worden geen pesticiden gebruikt. Eigenlijk is het lui boeren." Al vanaf een halve hectare grond kan een voedselbos floreren. Weten of er eentje bij jou in de buurt is? Kijk dan eens op voedselbosbouw.org.
Kampioen duurzaam katoen
Adidas blinkt uit in het gebruik van duurzaam katoen. De sportfabrikant staat op eerste plek in de Cotton Ranking 2020, een ranglijst die wordt opgesteld door WWF, Pesticide Action Network UK en Solidaridad. Adidas was vorig jaar nog zesde, maar inmiddels maakt het bedrijf uitsluitend nog gebruik van duurzaam katoen. IKEA eindigde als tweede en de H&M Group als derde. Gelukkig laat de ranglijst overall een flinke vooruitgang zien in het gebruik van duurzaam katoen. Al zijn er nog veel merken die niets of weinig doen, zoals Forever 21 en Footlocker.