Retour afzender

Pakketjes en retourzendingen

Wat is er aan de hand?

Vandaag besteld en soms zelfs al dezelfde dag bezorgd. Online winkelen is razend populair en groeit nog steeds. Elk jaar worden in Nederland 400 miljoen pakketten bezorgd. Veel van die pakjes gaan retour afzender, want we bestellen voor het gemak verschillende maten en kleuren. En wat niet past of bevalt, gaat gewoon weer terug. Met een retourpercentage van bijna tien procent is Nederland Europees kampioen in het terugsturen van online aankopen.

Hoe erg is het?

Bij grote webshops als Zalando en Wehkamp gaat de hélft van alle bestelde kleding retour afzender. Ook schoenen, sieraden, horloges, elektronica en sportartikelen sturen we vaak terug. Dit kost webwinkels miljoenen euro’s per jaar. Het feit dat al die pakjes zo vaak op en neer reizen, leidt tot veel CO2-emissie. Bovendien stoten al die bestelbusjes uitlaatgassen en ļ¬jnstof uit en dat is slecht voor de gezondheid.

Wat doen we eraan?

Moeten we stoppen met online shoppen vanwege het klimaat en de natuur? Nee, want uit diverse onderzoeken blijkt dat vanuit de luie stoel producten bestellen duurzamer is dan naar de winkel gaan. Traditioneel winkelen heeft zelfs een twee keer zo grote ‘carbon footprint’. Alleen moet je niet maar raak bestellen en vervolgens alles terugsturen.

En hoe zit het met de trend dat mensen steeds vaker producten als kaas, bier, kruiden en koffie via internet rechtstreeks van fabrikanten kopen? Daar is volgens Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, niets mis mee. "Het is uiteindelijk veel efficiënter, want het leidt tot minder voedselverspilling en er is minder voorraad nodig als je alles gericht in een webwinkel koopt."

Moeten we dan niet gewoon gaan betalen voor retourneren? Grote bedrijven zoals Bol.com, Wehkamp en Coolblue lijken niet zozeer in zo’n ‘straf’ te geloven. Zij zoeken de oplossing vooral in milieuvriendelijker verzenden. Denk aan robots die verpakkingen precies op maat snijden zodat ze minder ruimte innemen in bestelbusjes. Verder is CoolBlue gestart met elektrische bezorgauto’s op zonne-energie en Wehkamp werkt in grote steden met fietskoeriers. Veel handiger, sneller en milieubewuster.

Tips om retourzendingen tegen te gaan

  • 1

    Steeds meer modemerken maken al gebruik van 3D-scanners om virtueel kleding te passen. En in de webwinkels van onder meer H&M en Mango kun je je maten specificeren en dan krijg je gericht advies of een kledingstuk past of niet. Als je schoenen wilt kopen download dan de app iDfits. Hiermee maak je een 3D-scan van je voeten, zodat je de juiste maat schoenen koopt. Dat scheelt retourneren.

  • 2

    Winkel liever niet bij bedrijven als Amazon en Alibaba. Dan moet je bestelling sowieso al een lange weg afleggen (vaak via schepen of vliegtuigen) en dat zorgt voor extra CO2-uitstoot.

  • 3

    In een fysieke winkel pak je vijf, zes kledingstukken en ga je rustig passen. Doe dat niet als je online bestelt want dat scheelt weer een retourzending.

  • 4

    Kijk naar product reviews. Dat helpt vaak bij het maken van de juiste keuze.

  • 5

    Op zoek naar milieuvriendelijke webwinkels? Kijk eens op ecogoodies.nl.

Lees verder in het digitale magazine

Michel Gunther / WWF
Groen doen
Groen doen
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave
WWF-US/Des Syafriza
De stelling
De stelling